GOD JUL!

Tänkte bara önska En riktigt GOD JUL till alla! :)<3


Har tråkigt lista.

Nämn något som gjorde dig glad igår: Hästen!
Vad gjorde du kl 08 i morse? Släppte ut hästarna.
Vad gjorde du för 15 min sedan? Bakade knäck.
Det sista du sa högt? Vad gör dom?
Vad har du druckit idag? Vatten, fruktsoda, Oboy.
Vad var det senaste du åt? Knäck.
Vad var det senaste du köpte? Sirap.
Vad är det för färg på din ytterdörr? Brun tror jag.. blev osäker.
Vad är det för väder hos dig nu? mörkt och stjärnklart.
Godaste glassmaken? Ben och Jerrys med jordgubb och den med nötter.
Tror du på kärlek vid första ögonkastet? Nää, tror att kärleken växer fram.
Sover du tungt? Nää.
Drömmer du mardrömmar? Nja, händer väll.
Trivs du med ditt jobb? Har ju tyvärr inget jobb än, men söker.
Favoritklädsel? Mysbyxor, tofflor och en stor varm tröja.
Favoritlåt just nu? Vet inte? Har ingen favorit..
Vad ser du om du tittar till höger? julgran
Vad gör dig glad just nu? Inget speciellt tror jag
Vad ska du göra härnäst? Äta middag
Höger el vänsterhänt? Vänster
Humör just nu? Jodå, bra lite trött och seg.
Favoritgodis? Oj herregud..de var inte lätt jag gillar typ allt som heter godis.
Kläder just nu? Rosa mjukisar, en lila/vit tröja som mamma stickat.
Sommarplaner? Inga än, de är ju som ett tag dit..
Hur många kuddar sover du med? 2
Morgon eller nattmänniska? Lite både och tror jag
Vad är viktigast för dig? Min familj, Niclas <3 Djuren
Är du kittlig? Oja, massor.
Snarkar du? Nää. Inte vad jag fått höra iallafall ;)
Stjärntecken? Väduren.
Äckligaste insekten? Geting. Eller dom är väll inte äckliga men jag hatar dom!
Stökigt el välstädat? Mittemellan tror jag.
Vad längtar du mest efter just nu? Min pojkvän!!<3
Vilken färg har dina skor? Har ju inte precis ett par skor, så de är ju som olika.
Hur många sms har du skickat med din telefon? 7464 st
Vem är nummer 9 i din kontaktlista? Min jobbcoach från lernia
Vilka finns i din "mottagna samtal"lista? Niclas,mamma, pappa
Vilka namn finns i din smsinkorg? Niclas, Mamma, pappa, lisa, malin, folk från stallet
Vem kysste du senast? Niclas <3
Vem kramade du senast? - Också niclas, eller katterna och hästen! :)
Din favoritfilm? - Breaking Down.
Bär du på en stor hemlighet just nu? -Nää?
När vaknade du imorse? - Klockan 07.00
Gillar du hästar? - Jaaa! :D
Vem hade du velat träffa just nu? - Min lilla pojke hade gärna fått vara här!
Är du kär? - Jaaaa!! <3
När drack du alkohol senast? -Typ en månad sen, med lisa och jenny :)
Är du en rökare? - Nej
Föredrar du snus eller rökning? Inget.
Vad heter du i mellannamn? - Emma
Vilken klass går du i? Tog studenten i somras :)
Göteborg eller Stockholm?  Vet ej, aldrig varit där.
Vilken låt är nummer 6 uppifrån i din spotifylista?  Like a Prayer
Vilken låt är nummer 6 nedifrån i din spotifylista? Just A dream
Vem skrev åt dig på msn senast? Niclas.
Vem skrev du senast sms med?  Niclas :)
Vem ringde dig senast? Pappa tror jag.
Om du går in i ditt fotoalbum på mobilen, vad är det första du ser? Tantra
Blind eller döv? Om jag måste välja, så är jag hellre döv.
Har du MVG i något? Isåfall vad? Jo, några ämnen. djurkunskap, projektarbetet,estetisk m.fl
Vad vill du jobba/jobbar som? - Djurskötare.
Var är dina syskon just nu? På jobbet tror jag. eller i lägenheten.
När åkte du bil i mer än 15 minuter senast? Måndag
Har du piercingar? Isåfall, vars? Nej
Vad står det i ditt senast skickade sms och vem var det till? - "Hej älskling vad gör du?"  till Niclas.
Använder du hårspray? - Nää helst inte, börjar klia i håret då.
Vill du vara singel eller ha ett förhållande? - ha ett förhållande <3
Har du varit tillsammans med två samtidigt? - Ehhh nää?
Uppsatt hår eller hängande? - Hängande.
Vill du gifta dig i framtiden? - Jaa :)
Vilken vän vet mest om dig? - Malin tror jag.
Vill du bli modell? - Haha, nej.
Favoritdryck? - Julmust ;)
Favoritdryck innehållandes alkohol? Cider
Senaste CD-skivan du köpte? vem köper cd skivor nu?
Har du några plancher i ditt rum? På vem/vad? Nej, massa tavlor på hästen och djuren.
Hur ofta festar du?  Inte ofta.
Klänning eller kjol? Kläning.


Snökatten


I've seen you're face, I feel your love..

Tömkörde Tantra igår på dagen. Gick upp mot ridplan och tänkte låta henne springa där lite. De ville hon ju förstås men de var rena skridskobanan där. Men de gjorde inte tantra något för hon skulle springa ändå och busa. Men de var inte så smart för såklart så ramlar hon ju omkull när hon ska göra sina söta krumelurhopp. Benen gled iväg och hon hamnade på sidan. Men de såg ut som att de gick bra. Sättet hon ramlade på var bra. Lite förvånad såg hon ut när hon ställde sig upp igen som att hon tänkte, "vad hände där egentligen..marken vek sig.." eller något.. Men hon gick som vanligt sen så jag tror inte hon fick några större skador. Isåfall bara någon lite muskel som är öm ett tag. Gick bort från ridplan och skrittade upp mot skogen istället en liten runda, där de var mindre isigt.

En sak som jag alltid irriterar mig på när jag är ute på vägarna med häst är folk som inte förstår att man kanske måste sakta ner lite när man kör förbi. Man måste visa lite respekt för de är ett stort djur som inte kan förstår att man inte ska springa ut framför bilen om någonting skrämmer dem. Vissa är jätte bra på att sakta in, men de är alltid någon nästan varje gång man är ute på vägarna som bränner förbi i typ 190 km/h (lite överdrivet då) men kör på tog för fort för att hinna stanna iallafall om något skulle hända...

Förövrigt så är jag förkyld. En seg förkylning verkar de vara. Började känna de i kroppen redan i torsdags ingen feber eller något bara så att man känner sig lite allmänt seg och snuvig. Men ingenting att göra åt de.. :)



I'm running on a miracle

De vita guldet är tillbaka! Så nu borde de väll ändå få stanna över julen? När de bara är några dar kvar. Jag har hästutsläpp i veckan så jag har varit uppe sen sju. Fick börja med att skotta infarten imorse så jag skulle ta mig ut med bilen eftersom de var värsta plogkanten. Men till stallet tog jag mig iallafall och mötes av hungriga, gnäggande hästar. Tantra blir så glad när hon får komma ut så hon gör små glädjeskutt i snön. De är så gulligt att se!:) Passade också på att göra stallet klart när jag ändå var där.

Har varit i Boden hela helgen hos min pojke. Så de har varit lite crosskörning, Jag och Bamse följde med ut i skogen och busade. Jag har även försökt mig på att göra renstek...vilket inte riktigt blev sådära jätte lyckat precis..Haha. Segare kött har jag aldrig ätit. De dröjer att tag innan jag gör om dedär... ;) Jag är ingen riktig hemmafru än tror jag...

I eftermiddag hade jag och mamma tänkt en sväng till stan. och göra lite små ärenden. Ska blandannat köpa Kraft åt Tantra och såklart måste vi ju köpa julklappar åt alla tre katter! :)

 

Söta bamson :)






Grans Naturbruksskola

JAG SAKNAR GRANS! Helt sjukt hur man kan sakna en skola så mycket. Men jag gör de. Jag saknar allt. Lärarna, Djuren, Klassrummen, framförallt att få träffa mina kompisar varje dag. Få skratta varje dag. Jag saknar till och med att klaga på att man har för mycket att göra. Jag saknar stallet, Ridningen, Körningen, Alla hästarna, Smådjurshuset, Jourerna, Jag saknar även Grans mat. Julllunchen, Luciafirandet, Alla Lov, Frysa händerna av sig när man är ute och kör släde. Rejsa med lukas och sessan efter slingan. Köra lilla poker och snaider. Till och med att knoppa hästarna saknar jag! De som jag verkligen inte kunde.

Saknar till och med att få springa hela vägen från Grans för att hinna med bussen i -20. Saknar att få gå ut och promenera med kalvar, lära sig mjölka. Bandagera ben på kalvar som aldrig står still. Ta sprutor på massa stackars kalvar. Klippa kor i roliga mönster. Jag saknar att sitta och lukta fuse på bussen hem. Klippa får, öronmärka lamm. som jag till och med nästan inte höll på att våga just då.

Jag saknar att bli släpad efter bella och få blåmärken på hela kroppen.(nästan iallafall) Saknar alla praktiker, Ofelas islandshästar med emma. Trollbäckens hundhotell med jenny. Jag saknar även praktiken på ponderosa. Den var väldigt speciell. Emma och Jenny vet vad jag menar. Men jag saknar den också. Även praktiken jag gjorde på Gammelstads djursjukhus.

Jag saknar allt bus och skoj. Alla små kaningungar, marsvinsungar. Råttor som skiter på en. Köra traktor, skotta snö. Projektarbetet med kaninerna. Jag saknar nästan till och med projektredovisningen. Jag saknar att rida ut i sandtaget och klättra med bella, rida ut med hästarna till vattnet. Sitta och surra med lisa under hästtimmarna. Busa med shettisarna och getterna på fredagseftermiddagarna. Köra lilla bambi i spöregn, Bo på skolan med emma under jour veckorna, Ha med sig hundarna till skolan. Saknar att få sluta tidigt varje fredag. Men att man ändå stannade för att få äta den goda fredagsmaten.

Saknar den onda lilla fågeln som bet mig i armen. Saknar att man höll på att bli döv varje gång man var inne hos fåglarna, fara på marsvinsutställning. Saknar alla ormar, spindelungar, saknar den pratande fågeln Allan, Saknar hela miljön. Saknar att få vara med på Grandagarna och hjälpa till med barnridning och annat. Saknar allt surrande under tråkiga lektioner när man bara inte kunde sitta och koncentrera sig. Jag saknar alla praktiska roliga lektioner, Att få vara ute. Jag saknar till och med när vi skulle guida typ 500 barn i spöregn och de blev totalt kaos. Jag saknar lyckseleresan, KOLMÅRDENRESAN! Saknar sista veckorna,Studenten, Balen.

Listan kan göras oäändligt lång. Jag har aldrig gått på en skola som jag trivts så jävla bra på som Grans. Och Lisa, Jenny, Emma, Madde och Johanna. Jag hoppas att vi fortsätter hålla kontakten!! Jag har haft så otroligt roligt!!




Spöregn och slask...

Varför fick inte snön vara kvar? Spöregn och slask är ingenting man vill ha den 15 december. Grått och trist är vad de blev igen. I några dagar fick man ha den rätta julkänslan. När kommer den riktiga vintern och stannar? Nu ska jag ta bilen (lat som jag är) och ge hästarna lunch. Sen ska jag träna med mamma på gymmet. Nu låter jag inte lika lat längre va? Haha.

Pepparkakshus

Mitt fina pepparkaks hus. Vackert va ?;) Men dedära med att man ska kunna få huset att hålla ihop med glasyr...NÄÄ omöjligt säger jag. Så de fick blir rejäla grejer då jag tog en limpistol till hjälp. Haha. Enda nackdelen är ju att de inte är ätbart då. Fast godiset är limat med glasyr så de är ju bara äta upp efter julens slut. Tur de iallafall. Gottegrisen som jag är! Jag är ju inte den enda i huset heller om man säger så. Men tur att jag har bakat typ fem andra olika sorters julbak. Idag har jag bakat jordnötskakor också. Har man mycket tid så har man! ;)

 

 


Film

En gammal film från när vi är i ridhuset... :)



Jul bilder!

Bjuder på en bildbomb med juliga bilder som mamma fotade på oss i helgen! :)


Nothing is impossible

Sitter här med en katt i knät, som är väldigt gosig och kärleksfull. Hon är lite efterhängsen man ramlar nästan över henne när man ska gå nånstans. men söt som tusan är hon min lilla selma. De är tur att jag har lite sällskap om dagarna. Mina tre katter och en liten tantra förstås. Fast hon kan man ju inte ha hemma i knät. Men tänk om jag hade kunnat ha de, de hade ju varit mysigt... Som en gigantisk hund!

Var till Ridhuset igår och red ett pass med min gigantiska hund. De gick jättebra. Skritten och traven iallafall. Dehär med att få fram tölten är lite svårare. Hon har börjat tro att hon kan gå och tränga in mig i väggen när jag samlar in hon och försöker få hon och gå fram samtidigt. De är klart de är svårt för henne att förstå vad jag egentligen vill. Först driver jag och sen håller jag in henne och gör detta som en galning. De är klart att de går emot vad hon annars lärt sig. Sen när matte är där med pisken hela tiden så blir man tvär och de visade hon genom att bocka lite sött. Men hon var jätteduktig i skritten de kändes som hon började hitta sin form inte bara på volt igår!! Hon såg så fin ut när man red förbi speglarna.. Och i traven är hon så härlig. Hon tar ut stegen och har ett bra tempo. Jag älskar hennes trav när hon verkligen travar. De känns nästan som att flyga fram. Sen avslutade mamma med att sitta upp och skritta lite, och de gick jättebra. Hon kastade inte av som hon gjorde med min stackars pojkvän förra gången jag var i ridhus. ;)

Sen är de ju dehär med galoppen. Jag tror hon är mogen att börja galopperas från ryggen när som helst. Jag har övat och övat i tömkörningen och de går hur bra som helst. De är bara ryttaren de hänger på. Men SNÖN de är att bra hjälpmedel. mjuk fluffig snö. De är bra grejer de!!


Saknar dej älskade hund!

Älskade Lina.


Jag drömde om henne inatt, jag hörde hon skälla när jag var uppe på mitt rum de var så verklighetstroget, de var precis som lina låter. i drömmen sprang jag när och kollade och då såg jag hon springa omkring ute på gården och busa och hon såg ut precis som hon brukar göra. Sen helt plötsligt såg hon hemsk ut, hon hade nästan inge päls kvar på huden och var helt utmärglad. Jag vaknade med en liten klump i magen faktiskt.

 

 

I 12 år har vi haft turen att få ha världens bästa hund i familjen. Livligare och gladare hund finns nog inte. Lina var en älskad familjemedlem. De är så tomt utan henne. Jag saknar dig så otroligt mycket...De är så konstigt att inte ha någon Lina här. Lina var ju våran hund. Hon var alltid med överallt, alltid med på allt med samma glada humör. Ivrig,sprallig och full av energi. In i de sista. ÄLSKADE HUND. jag saknar dig, VI saknar dej!!!

R.I.P LINA 2000-2012
Älskade vän!<3

 


Right now,right here.

Här var de inte mycket aktivitet inte. Har blivit så dålig på att blogga. För något år sen så bloggade jag ju varje dag i princip. Eftersom jag sitter här och skriver nu så antar jag att jag har fått ett litet blogg "il" igen. eller så är jag bara otroligt uttråkad. Eller faktiskt inte, för jag ska promenara iväg till min lilla häst nu. I kylan. Första dagen denna vinter de är kallt (eller kallare iallafall) Termometern visade -17,5 som kallast idag. Nu är de dock bara -13. Så så kallt är de ju egenligen inte. Jag gillar kyla lite grann ibland. När man får rödrosiga kinder och andas in kylan de känns så friskt på något sätt. Dessutom är de skönt att komma in och värma sig när man varit ute. Vinter ska vara Kyla + snö. Tur att de kom snö före jul iallafall jag trodde nästan de skulle bli en grön jul. Men de blev de inte. Om inte snön regnar bort igen förstås. De hoppas jag verkligen inte att den gör. Annars så har jag bakat pepparkaksdeg idag ska försöka mig på att göra ett pepparkakshus imorgon. Man måste ju hitta på saker att sysselsätta sig med på dagarna. De har blivit mycket annat julbak senaste dagarna också. Jag har ju som ganska mycket tid till sånt.

Men som sagt nu ska jag klä på mig och promenixa iväg till stallet. Med lite tur kommer de något mer inlägg snart!


RSS 2.0