Gårdagens ridpass

Red en mycket fin liten isabellfärgad häst igår, jag jobbade med alla övningar som vi har gjort hos sylvia. Började med att värma upp något varv i skritt sen lät jag henne trava på några varv och sen började jag lägga in lite halter emellanåt för att hon ska lära sig lyssna. Sen trav igen direkt från halten och ibland lät jag henne även skritta ett tag. Hon hade mycket lättare att springa i vänster varv, när jag vände och skulle ta de högra varvet så stretade hon emot och de kändes bara som hon vill rusa iväg. Hon är mycket stelare i höger sida, de märkde jag hos sylvia och de sa sylvia också. Så vi fick jobba väldigt mycket med den högra sidan i torsdags. De är ju inte omöjligt att hon hade lite träningsvärk från torsdagens lektion också.

Sen flyttade jag henne för skänkeln i båda varven lite grann, och började jobba på volt i skritt i båda varven och få henne att sänka huvudet. I vänster varv funkade de direkt, i de högra fick jag jobba mycket mer innan de funkade men hon blev mjukare och mjukare under passets gång, sen gjorde jag samma sak i trav i båda varven. Sen red jag kors och tvärs ibland både höger och vänster varv, (lite åttor, olika ridvägar osv) försökte böja och få henne att mjukna och slappna av så mycket som möjligt. Kändes stor skillnad på henne från början av ridpasset till slutet. Och de känns kul, att man själv känner att de går framåt! :)






Skriv en kommentar, då blir jag glad! :D

Vad heter du?
Tänkt kommentera ofta? OFC! kryssa här då!

Din E-postadress: (Bara lilla jag som kommer se den!)

Har du blogg?:

Vad har du på hjärtat? :)

Trackback
RSS 2.0