Djurkunskap.

Måndag igen, har inte bloggat något under helgen, finns egentligen inte så mycket att skriva om den, lördag så tog jag en långpromenad med hästen, det var typ det enda jag gjorde. Söndag så red jag ut, och han var hur hemskt som helst med mig, han försökte vända hem hela tiden, Tog typ 10 minuter att få honom att gå framåt, varje gång han stannade och tjurade. Han började småstegra och försökte bocka, knäpp häst. (:  Har bakat i helgen också. haha. Nåväl, måndag idag igen, och skola. Har haft snickeri hela förmiddagen, har börjat med min kattställning nu.Tror den kommer bli bra (:
I eftermiddag har jag haft djurkunskap, då var vi hos fåren. Vi skulle väga och avmaska dem. Haha, inte lätt kan jag säga, först ska man lyckas ta fast ett får, de springer omkring helgalna i en stor klump, är man ivägen så springer de i princip på en. och när man väl har fått tag ett får, så har de halvt panik, de vill inte stå still, de göra allt för att komma lös, stångas med sina hårda huvuden, och springer rätt i i vägen, osmarta? sen skulle man få upp dem på vågen, och kolla vikten. Man doserar avmaskningsmedlet olika, beroende på vad det väger, En av tackerna jag vägde och avmaskade vägde 100kg, nästan lika mycket som baggen ;O Fetto! När man fått in avmaskningsmedlet i munnen på dem så tryckte man en grön stämpel i pannan på dem ,så att vi skulle veta vilka som var avmaskade, haha. Kul var det iaf! ;DMen jobbigt! kommer säkert få träningsverk. Föddes en kalv i fredags som vägde 60 kg, som nyfödd asså. I normala fall  väger dem kring 40, så det var en mega stor kalv. Stackars kon, det var en så svår förlossnig att hon blev förlamad i bakpartiet, så hon kan inte stå på sina bakben, hon är tvungen att stå ien speciell ställning som hjälper henne ett stå tills,tills hon fått tillbaka känseln.:/ Har sovmorgon till 10.05 imorgon, och då har pappa lovat att skjutsa mig så jag kans sova typ till nio!, skönt!! (:
Ska dra mig iväg till stallet nu,
pussis <3

      




Skriv en kommentar, då blir jag glad! :D

Vad heter du?
Tänkt kommentera ofta? OFC! kryssa här då!

Din E-postadress: (Bara lilla jag som kommer se den!)

Har du blogg?:

Vad har du på hjärtat? :)

Trackback
RSS 2.0